Saturday, June 11, 2011

hurm...

Musibah seringkali ditakrifkan sebagai ujian, bencana, atau balasan daripada Allah SWT. Pelbagai bentuk musibah berlaku seperti kehilangan orang yang disayangi, kemusnahan harta benda, keruntuhan rumahtangga, kegagalan dalam perencanaan atau sebagainya. Impak daripada musibah ini boleh merubah situasi seseorang bergantung kepada tahap penerimaan mereka.

Sekiranya diterima secara positif, maka musibah dapat memberi kesan yang baik. Akan tetapi sekiranya individu yang ditimpa musibah mengambil peristiwa itu secara negatif maka ia boleh jadi membawa kehancuran yang merugikan. Oleh itu, kita seharusnya mendalami situasi musibah itu supaya ia dapat membawa kesejahteraan.

Apakah yang harus kita lakukan apabila ditimpa masalah atau musibah ? Apakah dengan merasa sedih, keluh kesah dan membinasakan diri sendiri dapat menyelesaikan sesuatu perkara. Jawapannya adalah dengan kembali kepada Allah.Ketahuilah dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang.Firman Allah SWT :

"Tiada sesuatu musibah yang menimpa seseorang kecuali dengan izinNya.. Dan barangsiapa yg beriman kepada Allah nescaya Allah akan memberi petunjuk kepada hatinya..."( At-Taghabun:11).

Kita seharusnya redha dengan apa yang berlaku kerana ia merupakan qada dan qadar daripada Allah. Seharusnya seseorang yang beriman tidak boleh mengatakan Allah itu tidak adil semata-mata kerana musibah yang menimpa dirinya begitu pedih untuk ditanggung. Kita tidak berhak untuk memilih dugaan atau musibah itu sesuai dengan kehendak kita.

Ini kerana Allah Maha Mengetahui atas tiap-tiap sesuatu. Allah berfirman di dalam surah Al-Baqarah ayat 216 yg bermaksud:.

"...Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi(pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.".

Apabila Allah menimpakan musibah kepada kita, itu sebenarnya tanda Allah kasih kepada kita. Ia juga merupakan suatu ujian penilaian keimanan diri, sejauh mana kita benar-benar beriman atau keimanan kita begitu nipis sehingga hanya dengan sedikit dugaan, hati kita berubah.Cuba renungkan firman Allah ini:

"Dan, sungguh akan kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar." (Al-Baqarah:155).

Setiap manusia mempunyai titik tolak dalam kehidupannya. Maka apabila ditimpa musibah eloklah kita iktikadkan dalam hati, bahawa inilah titik permulaan dalam hidup kita. Barangkali musibah yang melanda merupakan suatu isyarat daripada Allah untuk kita bermuhasabah diri bagi membuat perubahan. Ringkasnya apa yang telah berlaku itu mempunyai hikmah yang harus di nilai. Kita harus memperbanyakkan beristighfar, membaca selalu innalillahhiwainnailaihirajiuun dan sebagainya.

Disamping itu, jadikan Alquran, sebagai teman. Berdoalah kepada Allah untuk memohon bantuan, dan diberikan keringanan dalam urusan. Firman Allah dalam surah Al-Mukmin ayat 60 yg bermaksud:

"Berdoalah kamu kepadaKu, nescaya akan aku perkenankan bagimu".

Bagi mengelakkan kita dari terus mengingati situasi sedih yang dihadapi maka kita hendaklah melakukan pelbagai aktiviti yang bermanfaat seperti melibatkan diri dengan aktiviti masyarakat, menghadiri ceramah, mengunjungi saudara mara dan sebagainya. Seterusnya kita hendaklah bertawakkal kepada Allah setiap masa dalam apa jua keadaan.Firman Allah dlm surah Al-Maidah ayat 23:

"...dan hanya kepada Allah lah hendaknya kamu bertawakkal jika kamu benar-benar beriman".

Jangan lupa mengadu kepada Allah sekiranya hidup seringkali ditimpa kegelisahan dan kesempitan. Maka ucaplah Hasbunallah Wanikmal Wakil yang bermaksud :, Cukuplah Allah menjadi penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik pelindung.

"Sesungguhnya orang-orang yang bersabarlah sahaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira.".(Az-Zumar:10).

Sebagai kesimpulannya, tiada masalah tanpa penyelesaiannya. Kita harus mengkaji dan meneliti, sebagaimana setiap penyakit mempunyai penawarnya. Anggaplah musibah itu sebagai tiket untuk mendekati Allah dan sebagai jalan menuju bahagia. Ingatlah janji Allah di dalam surah Al-Insyirah bahawa sesudah kesulitan ada kemudahan.

Asal aq rse sedih???






Hr nie..ble aq bkak fb...aq bce satu comment yg membuatkan aq sngt sedih...knape kdg2 mesti ade org yg tk ske dgn ape yg kte lakukan???knape mesti ade yg tk puas hati??aq cbe untuk kawal benda nie elok2...tp aq hanya manusia yg lemah...yg hanya mampu berdoa untuk memperbaiki segala2nya..aq tk tau npe..mesti ade org yg tk akn setuju dgn ape yg kte dpt...mungkin ditakdirkan aq tk lyk untuk dye...mungkin aq ptt biarkan dye pergi blik dkat org yg dye pernah syg dlu..ape bleh bwat..smue Allah yg tentukan..aq  nk halang??tkkan bleh sbb aq adelah manusia yg sngt lemah...aq rse sedih sngt sbb org yg dye syg pn tk ske kat aq..aq rse sedih sngt2 ble bce comment tu..aq rse aq mcm pengganggu dlm hidup diorang yg dahulunya bahagia..knape la aq tk prasan smue nie sebelum aq buat keputusan...mseh ade org yg tk ske aq ngan dye...aq tk mampu nk bwat ape2..aq hanya mampu berdoa agar Allah memperbaiki semula keadaan agar menjadi seperti sedia kala..

mungkin..smue nie ade hikmah disebaliknya...

:'(        (sadness)

Thursday, June 9, 2011

LoNeLy...






LONELY...
apa maksud lonely??maksud lonely ialah keseorangan..hurm...asl org skarang slalu kte diorang lonely??dlm fb kdg tulis i'm lonely lah...ltak gmbr yg berkenaan ngan lonely lah..ntahlah..mungkin btol diorang rse kesunyian...hurm...aq pn kdg2 rse kesunyian..ntah r..aq rse smue org pn pernah rse keseorangan..hurm..ble kte keseorangan mesti kluar perasaan bosan dlm diri kite en..sbenarnye..snang je nk hlangkan rse lonely kte nie..kite hanya perlu mecari seorang rkn untuk berbual klu tu tk menjadi cr la berapa org rkn pn untuk berbual  supaya rse sunyi tu hilang..kan sng...heheh,,,bg aq tu lah cre pling mudah..tp tk tau lah klu org laen ssh sngt nk bwat cm2..sbb aq tk slalu rse sunyi..mungkin bkn skarang untuk aq rse sunyi..mungkin mse laen...mnela tau en..tp kdg2 kesian sngt ble tngk org yg slalu berseorangan..hurm..rse mcm diorang dipinggirkan..tp ape kte bleh bwat...kte hanya mampu berdoa agar dye bertemu dgn sahabat yg bleh membuat dye menjadi gembira semula...hurm...renung2kanlah..

that's all..tq...

Sunday, June 5, 2011

CaMeRa IdAmAnKu...






HaHa....nielah kamera idaman aq...best gile r klu aq dpt kamera nie..bersyukur tk terhingga...aq kdg2 jeles tngok org2 yg gne kamera nie..rse nk ambil je kamera nie dr org tu..hehehhe....aq pn tk tau asl tbe2 aq berminat dgn kamera nie...aq pn ske  tngkp2 gmbr nie..ntah  r..aq rse mcm tngkp gmbr nie bleh isi mse terluang aq...aq berterima kasih sngt klu ade org yg bg aq kamera nie..hahaha..sng je aq ckp..tp ianya tkkan terjadi...tp kamera nie mmg best r..hahha..aq tngok kd dorm aq tngkp gmbr gne nie...jeles gile...sbr je dlm hati aq..rse mcm aq je nk tngkp gmbr..tp alangkah malangnye...ianya tkkan terjadi..tp org kte klu kte berdoa..insyaallah kite bleh dpt...hurm..kamera nie akn ttp jd kamera idaman aq selagi dye tk jd milik aq...hewheh...

itu aje dr sye... =) ...

Saturday, June 4, 2011

I am BORED!!!






EEEYYAAI...asl hr nie bsn sngt??terlampau bsn...nk bwat package holiday???hahah..tkde mood la...tk tau asl..mls sesngt nk bwat tu...nk pgg bku tu pn mls...tp mls2 pn kena  bwat jgak..gile nk kena mrh ngan cikgu2...tk sanggup2....bwat esoklah....heheh....tp hr nie mmg bsn..dh r bsok elektrik tkde smpi kol 6 ptg..ape org tu bwat ntah..repair ape pn aq tk tau...hbesla..kepanasan..pns tkpe lg...bsn tu yg tk tau nk bwat pew...nk tngok tv tkleh,maen komputer @ laptop tk leh...abeslah..termenung pnjg la nmpknye...nk tido memanjang??mmg bleh pn..bru nk lelap mte mk dh jerit..hehehe...aq bkn tk ske hr cuti..ske gile..tp tu lah..stu je yg aq tk ske...situasi yg amat membosankan diriku..hahah..cmnilah jd nye apabila kebosanan yg berlipat kali ganda...dh mcm org gile dh aq...nk tlis blog pn dh tkde idea..nseb baek la ade jgak yg melayan aq..hahah...walaupn tk slalu dilayan olehnye..tp lyn la jgak...hilanglah skit bsn aq..skit la....mcm2 aq dh bwat nk hilangkan bsn..tp akhirnye...kebosanan yg menguasai diri aq...dh tkleh nk lwn dh bsn tu..haisshh..ssh btollah...nk dngr lgu terasa bsn lak..nk tngok cite korea.tkde moodlah..sebenarnya bnyk benda bleh hilangkan bsn nie..tp aq yg ade maslah sket..heheh....

Itu shjlah dr sye...smoge anda terhibur.. =)

Friday, June 3, 2011

HaTeD..






Knape perasaan benci slalu dtg dlm diri kte??
Sbb ianya lumrah hidup...
setiap org memiliki sifat benci kpd seseorang..
Tp perasaan tu mestilah dikawal agar perasaan benci itu tk menguasai diri kite..

Tapi....sshkan untuk kite hilangkan perasaan benci ni??kdg2 mke org tu pn kte tk nk tngok disebabkan perasaan benci kite terhadap seseorang tu...perasaan benci jgaklah yg merenggangkan tali silaturrahim antara kita dgn sahabat kita...Syaitan ske sngt ble kite ade perasaan benci tu...sbb time tulah dye berkuasa untuk menghasut kite melakukan benda yg diluar jangkaan kite..mcm2 bleh jd ble syaitan dh mle menghasut...

2 je..heheh...

AwAk KeNa FaHaM...

video


Khas untuk....













                                                                                                                                            

Thursday, June 2, 2011

ChOcOlAtE..



Coklat nie sedap....
heheh..sje nk promote..
tp coklat nie mmg sdap...first aq rse aq mcm kat awang-awangan..heheh..
coklat nie jgaklah menjadi tanda pengenalan aq dgn seorang rkan..
hahaaha...ada org..dye slalu bli hr2...sbb dye kte sdap..
ada org plak kte tk sdap..sbb dye blom merasa..
bg spe yg blom rse tu..rse r coklat nie...sdap..bleh hilangkan stress lg..
coklatkan bleh hilangkan stress...hehhe..

=)..

Hijau Dan Biru..








Lawakan warna hijau ngan biru...
Dua2 warna nie menenangkan mata yg memandang...
Hijau melambangkan flora dan fauna..
Biru pula melambangkan laut...
Hijau dan biru kalau dipadankan mmg sesuai...
Untung org yg meminati kedua2 warna nie...
Lg2 org yg ske kat warna hijau...
Sbb hijau pn warna kesukaan Nabi Muhammad s.a.w...
Aq tk tau asl tbe2 ingat kat due warna nie...
Sbb warna nie yg ingatkan aq kenangan lalu dn skarang...

Friend..



Friend ..

In friendship requires sacrifice ..
In friendship requires honesty ...
In friendship requires sincerity ...

A friend needs to understand his friend ...
A friend also needs to help his friend who is in distress ..

Without friends our world will be quiet ..
Without friends life is not like a lifeless ...
Without friends we do not know what meaning of happiness ...

Companions are the most important person after our family ..
Without them our lives will not be perfect ..
 

We must love our  friend ..

1 ChOpIn!!

                      1 ChOpIn


               The noisy class...
               The crazy class...
             The happening class...
                 &
                                    The best class...


             This is our...


























         Although we were all naughty...

    We shall be raising the name of SEMESRA..

                  We are... 


                          1 CHOPIN