Saturday, November 12, 2011

Renungkanlah....



Seorang perempuan dan seorang lelaki sdang bermsg pada mlm yg ckup indah...
si perempuan memulakan perbualan mereka...


Perempuan:Assalammualaikum awk...awk tngh bwat ape 2??

Lelaki:       :Wa'alaikummussalam...saya tngh duduk kat bwh sebatang pokok..tempat yg saya ckp kat awk 
hr tu..Tempat dimana pemandangan dipenuhi dgn sawah padi dan tempat dimana hr yg sngt 
indah berlaku kepada kita..awk ingat??

Perempuan:Owh...saya sentiasa ingat tempat dan saat-saat indah tu awk..awk dh mkn??

Lelaki        :Blom..saya tngh nk mkn lah ni..saya bli  nasi pattaya dgn air milo..makan kegemaran awkkan..
awk nk mkn??saya sje je bli 2..sbb saya nk anggap yg awk mkn skali dgn saya..hehhe...

Perempuan:Awk nie..membazir je tau...mcm mne skalipn sye ttp tk dpt mkn dgn awk..awk jauh tau..tp 
 tkpelah..anggap je yg saya ade kat sebelah awk..hehehe..

Lelaki       :Saya tk kesah..saya mmg saje bli dua..klu saya x dpt hbeskan nnt saya bglah adek saya..awk plak tngh bwat apa tu??

Perempuan:Hehehe..awk skelah bwat saya tergelak dgn perangai awk tu..saya tngh duduk kat luar koridor..
 tngh tngok kat langit dn tngh tngok kat bintang2 yg bnyk kat langit tu..cbe awk tngok kat langit
 tu...dlm bnyk2 bintang yg ada kat situ..bintang yg mcm mana awak akn plih??

setelah membaca msg drpd si perempuan..lelaki itu pn memandang ke langit..dn setelah lme memandang...dye pn tlah memilih bintang yg disukainya..lalu dye meneruskan menghantar msg kpd si perempuan..

Lelaki       :Terlampau bnyk bintang yg ada kat langit tu..saya pn tk tau nk plih yg mne satu..tp lps tngok blik..saya akn pilih bintang yg kecik dn kurang bersinar...

Si perempuan berasa sngt pelik dgn jwpn yg tlah diberikan oleh si lelaki...dye pn menanyakan sbb knapa si lelaki memilih bintang yg mcm tu..

Perempuan:Hurm..tp knape ea awk plih bintang yg kecik dan kurang bersinar??bkn ke bintang yg lawa adalah bintang yg besar dn bersinar??

Lelaki       :Ok...mcm nie...sbb saya memilih bintang yg kecil dan kurang bersinar sbb klu bintang itu kecil dan 
kurang bersinar...lama kelamaan bintang itu akn berubah menjadi besar dan lebih bersinar drpd  bintang2 yg laen..sbb dye bintang yg bru...tp klu bintang yg besar dn bersinar..lama-kelamaan..bintang itu akn mengecut dn hilang sinar yg ada pdnya...sbb dye bintang yg lama...

si perempuan tersenyum apabila membaca sbb yg diberi oleh lelaki itu..kerana lelaki itu dpt membezakn mne yg lebih baek...

Perempuan:Oooh...skarang bru saya fhm knapa awk plih bintang itu...


Moral:Jgnlah kita hanya memilih sesuatu yg baik dimata kita sekarang..kerana kita tk tahu ape yg akn 
terjadi kelak...dan jgnlah kita menghina sesuatu yg buruk dimata kita sekarang..kerana ianya mungkin
menjadi yg terbaik kelak...

ThE EnD...

No comments:

Post a Comment