Monday, March 14, 2011

MaLaS....

Kenapalah sikap malas ni mesti ada dalam diri setiap individu???
Kenapa tidak sikap rajin sahaja yang ada dalam diri setiap individu...
Bukan ke senang kalau macam itu...semua kerja yang kita nak buat...semuanya pasti akan siap cepat..
Ini tidak..mesti ada sikap malas yang menghalang kita untuk menyiapkan sesuatu kerja tu...susah betullah,.
macam mana ya nak hilangkan sikap malas yang masih ada dalam diri kita ini..Sebenarnya..sikap malas itu boleh sahaja kalau kita tidak mahu...kita perlu hanya pikir yang kerja yang ingin kita lakukan itu adalah mudah..dan bukannya yang seberat kita sangkakan..sikap malas ini juga sebenarnya datangnya daripada syaitan yang selalu menghasut kita...kalau iman kita kuat...mesti susah untuk syaitan itu menghasut kita...tetapi..macam mana kita hendak tau yang iman kita ini kuat dan mampu untuk melawan hasutan syaitan...sukar juga untuk kita nak hilangkan sikap malas nikan...susahnya kalau setiap hari macam ni...emak kita pun dah berbuih mulut cakap kat kita suruh buat kerja...tapi..kita selalu susah nak bangkit dan buat kerja tu....pagi ni...emak aku suruh aku basuh pinggan...tapi...disebabkan sikap malas aku..aku rasa terlampau berat untuk aku mengangkat kaki aku untuk membuat kerja...pagi-pagi lagi aku dah malas...apalah nak jadi dengan aku ni....susah ke nak siapkan basuh pinggan tu????bila aku pikir balik tak susah mana pun...aku je yang selalu pikir benda tu susah..baik aku bangun dan terus pergi basuh pinggan..kan senang...

^_^....

No comments:

Post a Comment